Bagus Cat Tembok Atau Wallpaper?

Bagus Cat Tembok Atau Wallpaper?

22 January 2013 / Interior / () Komentar

Pemakaian wallpaper bukan melulu untuk urusan estetika. Kertas dinding ini punya kelebihan yang tak dimiliki cat tembok. Untuk pemasangan, serahkan pada ahlinya agar kertas dinding awet hingga bertahun-tahun. Selain itu, pilih yang terbebas dari racun.

Mahalkah memasang wallpaper? Dulu memang harganya lumayan tinggi, tetapi sekarang di pasaran banyak dijual wallpaper dengan harga yang lebih murah. Salah kalau orang berangapan memasang wallpaper lebih mahal dibandingkan memakai cat biasa. 

Kelebihan wallpaper daripada Cat:

1. Tahan lama.

Wallpaper bisa tahan sehingga 5-10 tahun. Kebanyakan wallpaper yang bermutu tidak akan pudar, tapi kalau pakai cat, tentu saja sudah 2 atau 3 kali perlu dicat semula.

2. Wallpaper bisa menutup retak pada tembok dan kecacatan dinding lain.

Jika rumah kita ada retak yang agak ketara, cat agak susah untuk menutupnya kecuali menggunakan penamball terlebih dahulu.

3. Wallpaper amat mudah dibersihkan.

Sekiranya kotor, maka kita hanya perlu lap saja. namun cat tidak dapat dibersihkan.

4. Kerusakan wallpaper bisa diperbaiki.

Sekiranya wallapaper ada yang terkoyak, kotor yang tidak dibersihkan, maka penyelesaiannya amat mudah. Gunakan wallpaper simpanan untuk menambal kerusakan tersebut

5. Wallpaper = tidak berbau.

Kalau cat, jika bukan jenis yang mahal akan berbau dan tidak menyenangkan.

6. Wallpaper memberi texture menarik.

Jika dipadankan dengan lampu dan pencahayaan yang sesuai, texture wallpaper akan juga mengindahkan ruang rumah. Jika cat akan terlihat biasa saja.

Itulah antara kelebihan wallpaper dengan cat. Wallpaper yang baik adalah buatan itali dan diikuti US. Wallpaper buatan China adalah yang paling rendah kualitas